„Светът не иска EV”: Мащабно проучване открива, че хората все още не са готови

Мнозинството продължават да планират ДВГ или хибрид за следващата си кола

Мартин Дешев,
Tesla Model 3 зарядна станция електромобили

iStock

М ного се говори за солидния напредък на електромобилите във всички аспекти – качество, издръжливост, пробег, надеждност и т.н. Всичко това обаче не се отразява в очаквания голям ръст на продажбите.

Те се увеличават, но далеч не с желаното темпо и не във всички региони. Някои ключови пазари продължават да изостават, а големите проценти ръст са по-скоро заради две причини – малката начална база и силно неравномерното разпределение на продажбите.

Мащабно проучване на Deloitte показва, че ситуацията може и да не се промени скоро, съобщава CarScoops. Компанията е анкетирала шофьори в няколко ключови региона на автомобилния пазар, за да провери какви са нагласите им спрямо различните видове задвижвания. И най-вече – каква ще е следващата им кола.

В САЩ например цели 62% от анкетираните казват, че ще си купят кола с ДВГ (дизелов или бензинов) при 67% заявили същото през 2024 г. Други 20% ще изберат класически хибрид, а 6% - Plug-in хибрид. Едва 5% са решили да си купят EV.

Сходна е ситуацията и в цяла Югоизточна Азия. Там 53% от шофьорите искат следващата им кола да е с ДВГ (при 52% през 2024 г.), 17% - хибрид, 13% - Plug-in хибрид и само 11% - EV.

Няма да е изненада, че и Германия мислят по сходен начин. Също 53% искат ДВГ (при 49% през 2024 г.), но 12% хибрид, 9% ще предпочетат Plug-in хибрид, а 14% - изцяло електрическа кола.

Най-малко са мераклиите за EV в Япония – едва 3% от анкетираните. Там е и най-големият интерес към хибриди – 35%. А 41% ще си купят ДВГ при 34% миналата година.

Китай е единствената страна в проучването с най-голям дял желаещи за EV. 27% казват, че следващата им кола ще е електрическа. 17% ще изберат Plug-in хибрид, а 16% - обикновен хибрид. И тук ДВГ води с 38% и също има увеличение спрямо миналата година, когато желаещите са били 33%.

Според Deloitte една от основните причини са скептицизма са неяснотите около EV. За мнозина технологията все още не е позната и изчакват да получат повече отзиви, преди да вземат решение. Високите цени на тези автомобили и неравномерната инфраструктура също са фактори.

И друго откритие на проучването: увеличава се „независимостта“ на хората към брандовете, т.е. все повече клиенти ще изберат друга марка за следващия си автомобил спрямо настоящата. В САЩ това са 54% от анкетираните, а в Китай – 76%. В Германия са 46%.

коли автомобили електрически автомобил електромобили двигател с вътрешно горене бензинов двигател дизелови двигатели